Malta u doba adventa

malta

Mislim da svi putnici imaju onu jednu destinaciju koju baš jako žele posjetiti ali nikako da se poklope sve okolnosti da se to putovanje i ostvari. Jedna od tih destinacija za nas je Malta.

Moram priznati da je meni ipak malo više nego suprugu, koja je moja tiha patnja već sigurno desetak godina. Prvi pokušaj posjete Malti imali smo 2020. godine kada je i nama covid pomrsio planove za putovanja. No strpljivo smo čekali iduću priliku koja se pojavila ove zime i koju nismo htjeli propustiti. Nakon nekoliko ozbiljnih premetanja planova i rasporeda, usklade s poslovnim i privatnim obvezama, karte su napokon kupljene, a mojoj sreći (skoro) nije bilo kraja. Na tren sam pomislila da ćemo morati odustati od putovanja radi viroze koju sam dobila doslovno tri dana prije puta. Ali ipak me nije mogla spriječiti da otputujem!

Mi smo putovali u vrijeme adventa. Iako možda Malta nije prvi odabir za adventsko putovanje, ideja da advent provedemo na 15-20 stupnjeva je zvučala primamljivo. Stoga ću pokušati prenijeti naše dojmove o ovom putovanju općenito, ne samo vezano za advent. Osim toga, činjenica da je Malta, po nekim izvorima, oko 90% kršćanska zemlja (u cijeloj zemlji ima oko 360 crkvi), nekako smo mislili da bi tamo mogli doživjeti advent više nego u nekim drugim europskim zemljama gdje smo do sada imali običaj putovati za advent.

Za početak nekoliko korisnih informacija

Ova mala otočna država u Sredozemnom moru, smještena između Sicilije i nešto manje od 300km od obale Afrike ima 3.000 sunčanih sati godišnje. Ima i isto toliko razloga da je uvrstite na listu željenih destinacija za posjetiti! Kišna sezona je zimi pa ako ne želite puno razmišljati o vremenu možda za posjet bolje birati proljeće ili jesen. Bez obzira da li došli radi odmora, povijesti, noćnog života, istraživanja obale, kupanja, adrenalinskih sportova, na Malti se može naći za svakog posjetitelja nešto. Površinom se može usporediti s našim otokom Bračom. Po broju stanovnika po površini (oko 520.000 stanovnika na površini od 316km2) Malta je deseta najmanja zemlja po površini i peta najgušće naseljena suverena država. A glavni grad Valletta je najmanji glavni grad u Europskoj uniji po površini i broju stanovnika.

Ulicama Melliehe
Avio karte

Letjeli smo Ryanair-om direktno iz Zagreba a let je trajao nepuna 2 sata. Malta je od 2004. godine članica Europske unije što znači da možete putovati samo s osobnom iskaznicom. Službeni jezik je malteški i engleski a valuta euro. Vozi se lijevom stranom, parking je besplatan i dozvoljen jedino unutar bijelo označenih parkirnih mjesta. Obavezno ponesite i adapter za utičnicu pošto se razlikuje od naših. Zemlja se sastoji od pet otoka – najveće Malte, zatim Gozo, Comino te dva nenaseljena otočića Comminotto i Fillfla.

Smještaj i kretanje po Malti

Smještaj smo odabrali u hotelu Mercure St.Julian´s Malta, a bio je uključen doručak i parking za auto. St.Julian´s nam se pokazao kao odličan odabir pošto se u blizini hotela nalazilo dosta sadržaja, od restorana, dućana, šoping centra. Ukoliko planirate koristiti javni prijevoz, autobusna stanica je bila u neposrednoj blizini hotela. Auto smo rentali preko Booking-a a odlučili smo se za Sixt. Budući se na Malti vozi lijevom stranom, što je za nas bio prvi put da se vozimo lijevom stranom, bitno nam je bilo da auto bude automatik pa da barem ne moramo razmišljati o mijenjanju brzina ;). Razlog tome je što je Malta bila britanska kolonija do 1964. godine, kada je stekla neovisnost. Uz malo više koncentracije u početku, relativno brzo se naviknuti na vožnju suprotnom stranom.

Ako baš niste raspoloženi za razmišljanje o mijenjanju brzina, kojom stranom voziti te traženju parkinga (što može biti prilično stresno) ili ako se odlučite otok istraživati javnim prijevozom ili taksijem (Bolt/Uber) to neće biti problem pošto je otok dosta dobro povezan autobusnim linijama. Detalje oko cijena karata, voznog reda i sl. nemamo jer nismo koristili pa nismo oko toga ništa ni istraživali. Taksi nije preskup (koristili smo Bolt/Uber i tu nije bilo nikakvih problema).

Ulice Vallette

Plan obilaska smo podijelili nekako na sredinu, jug i sjever otoka te Gozo kako bismo uspjeli što više obići u krakom vremenu koje smo imali na raspolaganju pa je to na kraju ispalo otprilike ovako:

Malta prvi dan – Valletta (Upper Barrakka Gardens, Lower Barrakka Gardens, Tri grada), Mdina, Rabat, Blata tal-Meh

Mi smo svoje istraživanje započeli u glavnom gradu Valletti gdje smo se uputili prvo jutro. Prva lokacija koju smo posjetili bili su Upper Barrakka Gardens. To je javni vrt koji pruža predivan pogled na veliku luku i Tri grada (Birgu/Vittoriosa, Senglea i Cospicua) gdje ćemo se uputiti kasnije. Neposredno ispod glavne terase nalazi se Saluting Battery gdje se svaki dan u 12h i 16h odvija svečano pucanje iz topova. S obzirom da smo na raspolaganju imali samo 4 dana i vrlo upitnu prognozu, lijepo vrijeme s kojim smo započeli naše istraživanje otoka morali smo iskoristiti da uspijemo obići što je više toga moguće. Tako da nismo mogli čekati podne da vidimo to uživo ali ako ćete imati priliku nemojte propustiti!

Lower Barrakka Gardens i Tri grada

Do Lower Barrakka Gardens smo se zaputili pješke prateći navigaciju pa smo iskoristili priliku da uživamo u arhitekturi i karakterističnim balkončićima koji su nas oduševili! Desetak minuta kasnije i ponovno još jedan predivan pogled na luku u predivnom vrtu koji mi se učinio kao idealan za bijeg od gužve u gradu. Nakon Lower Barrakka Gardens uputili smo se opet pješke do trajekta koji vozi za Tri grada. Trajekt se nalazi nedaleko od hotela Grand Harbour Hotel i Upper Barrakka lifta, potrebno je pratiti putokaze kako do tamo doći. Povratna karta za trajekt je 2,80eur/osobi a vožnja traje 15ak minuta. Moguće je doći i busom, a ako želite malo drugačije iskustvo, možete ići i s gondolom. Mi smo se ipak odlučili za trajekt. Pogled na zidine Vallette s morske strane je također jedno predivno iskustvo pa bi svakako preporučila da ne preskočite!

Tri grada – pogled iz Senglee na Birgu

Tri grada su srednjovjekovni utvrđeni gradovi preko puta luke Valletta. Međusobno su povezani tako da je teško reći gdje počinje jedan, a gdje prestaje drugi grad. Jako su slični Valletti ali puno mirniji tako da su također idealni za bijeg od užurbanosti i gužve Vallette. Ovdje se nismo predugo zadržavali s obzirom na plan koji nas je dalje čekao taj dan.

Po povratku u Vallettu, ponovno smo se popeli do Upper Barrakka Gardens, ali ovaj put liftom. Vožnja liftom je 1eur/osobi te nastavljamo dalje s istraživanjem otoka.

S obzirom da smo imali problema s pronalaskom parkinga u gradu, ako će vam biti potrebno zapamtite MCP parking garažu kod autobusnog kolodvora i u blizini fontane Triton gdje je ujedno i ulaz u grad što je čini idealnom ako dolazite u Vallettu. Tamo smo dolazili dva puta i oba puta smo bez problema našli parking.

Mdina i Rabat

Iduće lokacije za prvi dan bile su Mdina i Rabat koji su od Vallette udaljeni 20ak minuta vožnje. Mdina je uvrštena na UNESCO-ov popis svjetske baštine i bila je glavni grad sve do dolaska malteških vitezova 1530. godine. Poznata je još i pod nazivom ˝tihi grad˝ a shvatit ćete zašto čim prošetate njegovim ulicama. Osim što je grad predivan i ima bogatu povijest, moram priznati da jedan od razloga zašto sam htjela posjetiti ovo mjesto su zapravo jedna vrata! Iako su gotovo sva vrata na cijeloj Malti šarena, zanimljiva, ova plava vrata su posebna radi predivne bugenville koja se proteže duž cijelog zida i jednostavno ih ne možete zaobići!

Mdina plava vrata

Odmah uz Mdinu nalazi se i Rabat. Na ulazu u grad nalazi se Crystal palace, jedan od najpoznatijih restorana na Malti specijaliziranom za pastizzi. To je tradicionalno pecivo (meni je najsličnije našem bureku sa sirom). Rabat je također poznat i po St.Paul´s Catacombs, a tu se nalazi i pećina u kojoj je živio i propovijedao sv. Pavao. Njegov brod se 70. godine nasukao na ove otoke te je tako sv.Pavao na Maltu donio kršćanstvo.

Za kraj prvog dana htjeli smo se počastiti zalaskom sunca na jednoj od litica. No radi toga što sunce zalazi ranije u zimskim mjesecima i radi toga što smo se malo predugo zadržali u Mdini i Rabatu, ipak smo zakasnili na zalazak. Svejedno smo odlučili produžiti do Blata tal-Melh gdje smo prvi put doživjeli moćne litice i ipak se počastili s predivnim pogledom! Zalazak ostavljamo za neki drugi put!

Malta drugi dan – Marsaxlokk, St.Peter´s pool, Il Kalanka, Blue grotto, Dingli cliffs

Drugi dan nakon doručka smo se zaputili na jugoistok otoka, a prva postaja je bila malo ribarsko mjesto Marsaxlokk. Ovo mjesto je poznato i po brodovima luzzo a jedna od glavnih atrakcija je riblja tržnica koja se održava nedjeljom. Za posjet ovom mjestu ne trebate odvojiti cijeli dan ali svakako ostavite dovoljno vremena za šetnju uz luku ili barem kavicu u jednom od brojnih restorana uz luku.

Iz Marsaxlokka smo se dalje uputili za St.Peter´s pool. To je prirodni bazen koji je idealan za kupanje, sunčanje a s velike ravne ploče može se i skakati. Iako je nama bilo ipak malo prehladno za kupanje, bilo je nekoliko kupača kojima 15-16 stupnjeva temperatura zraka nije bilo prehladno. Pošto po ljeti ovdje bude velika gužva, ako niste previše zimogrozni, možda ipak nije tako loše skakati i zimi, cijela uvala je samo vaša! Ako dođete ljeti i ovdje vam je prevelika gužva, možete produžiti do zaljeva Il Kalanka koji je udaljen samo 10ak minuta od St.Peter´s pool-a. Iako je voda kristalno čista u oba zaljeva, meni se Il Kalanka malo više svidjela. Ako dolazite radi kupanja i planirate provesti duže vremena na ovim plažama, imajte na umu da tamo nema dodatnog sadržaja. Parking je na obje plaže besplatan i nalazi se u neposrednoj blizini plaža.

St.Peter´s pool
Blue grotto/plava špilja

Put nas dalje vodi do jedne od lokacija kojima sam se možda najviše radovala. To je Blue grotto/plava špilja, jedno od najslikovitijih obilježja obale otoka. Ovo mjesto privlači tisuće posjetitelja godišnje. Do špilje se može doći i izletom brodom. Ako se odlučite na izlet brodom, najbolje je otići ujutro kada sunce najbolje obasjava špilju. Također je i popularno mjesto za ronjenje i plivanje što smo mi preskočili. Ali smo našli vidikovac s kojeg se pruža nevjerojatan pogled na ovu predivnu špilju! Za mene je i to bilo sasvim dovoljno!

Već drugi dan nam je vrijeme pokazalo kako može biti prevrtljivo. Između svih obilazaka doživjeli smo dva velika pljuska koja su na sreću trajala kratko te smo uspjeli obići sve planirano. Prvi pljusak je bio na putu za Plavu špilju dok je idući bio na putu od Plave špilje do Dingli cliffs-a.

Dingli cliffs

Do Dingli cliffsa smo pratili navigaciju koja nas je u nekom trenu vodila jako uskim puteljcima sve do trenutka dok više nije bilo moguće voziti pa smo morali ostaviti auto i do vidikovca dalje nastavili pješke. Za to nam je bilo potrebno desetak minuta lagane šetnje. Pogled koji nas je dočekao na kraju je bio predivan. I još jedan dokaz koliko je moćna priroda! Za one neustrašive, staza je vodila i dalje do vrha jedne stijene. Vjerujem da je pogled od tamo još spektakularniji ali to ostavljam da provjeravaju oni koji se ne boje visina 😉

Malta treći dan – Gozo, Popeye village

Treći dan smo preskočili doručak i zaputili se na trajekt za Gozo da stignemo čim prije. Iako smo čitali da je u sezoni jako velika gužva i da je potrebno do trajekta doći puno ranije nego ste planirali, mi smo se nadali da ipak nije baš tako velika gužva pošto nije sezona. Ipak nismo stigli na prvi trajekt nego smo čekali oko pola sata idući. Trajekt se plaća po povratku na rampi prije ukrcaja (mi smo platili nešto više od 20 eur). Vožnja traje oko 20-30min a na trajektu ima i kafić i dućan. Ja sam popila kavu koja mi je bila možda najbolja koju sam na otoku do tada popila, a platila sam oko 1,50 eur.

Obično na putovanjima promišljam o stvarima koje bih napravila drugačije da idem ponovno tamo. Tako sam i na ovom putovanju zaključila da bi idući put to definitivno bilo barem jedno noćenje na ovom otoku! Pošto nas vrijeme nije previše mazilo, nismo uspjeli obići sve što smo planirali. Ali opet sasvim dovoljno da me u potpunosti oduševi i da se poželim vratiti!

Dwejra

Prvo smo otišli posjetiti mjesto Dwejra gdje se nalazio Azure window (Dwejra window) koji je bio 28 metara visok prirodni luk. Bio je jedna od glavnih turističkih atrakcija otoka sve dok se nije srušilo u olujnom nevremenu 2017.godine. Odmah blizu nalazi se i Blue hole, jedinstvena geološka formacija radi čega je jedno od najtraženijih mjesta za ronjenje na otoku. Ovdje se također nalazi i mali šarmantni zaljev/luka okružen stijenama. Kroz prolaz u stijenama se u sezoni može otići na izlet brodom u razgled okolnih stijena i formacija.

Blue hole

Nakon Dwejre nastavili smo do glavnog grada Victorije. Tamo smo posjetili Citadelu koja se od 1998.godine nalazi na popisu mjesta svjetske baštine UNESCO-a. Ulaz u Citadelu je besplatan ali ako želite obilaziti muzeje koji se nalaze u sklopu Citadele, za to se treba platiti ulaz. Pogled s Citadele se pruža na gotovo cijeli otok pa se vrijedi popeti barem radi pogleda. Pošto mi nismo išli u muzeje tako ne znam točno koje su cijene ulaznica. Umjesto muzeja, odlučili smo otići do bazilike St.George´s i prošetati ulicama grada.

Victoria – Citadela

Kao i na Malti, i ovdje je bio dosta veliki problem pronaći parking pošto morate paziti gdje ćete se parkirati. Dozvoljeno je samo na bijelo označenim mjestima, a osim toga i gužve kroz grad su jako velike. Kada smo uspjeli pronaći parking odlučili smo to iskoristiti i da ovdje napravimo pauzu za ručak. Iako smo znali da na Malti ima dosta ljudi s naših prostora, prvi put smo se s našim ljudima (osim turista) susreli upravo u Victoriji i koliko smo shvatili dosta restorana koji se nalaze kod bazilike drže upravo oni.

Wied il-Ghasri

Iz Victorije smo se zaputili prema Wied il-Ghasri maloj skrovitoj uvali između stijena do koje se može spustiti stepenicama. Popularna je među roniocima koji istražuju okolne špilje ili pak za one koji žele mirno mjesto za kupanje. Blizu su i Xwejni salt pans – solane, gdje se može vidjeti kako izgleda berba soli. Ovo mi je ujedno i jedno od najinteresantnijih mjesta koje smo posjetili na cijelom putovanju kroz Maltu. Ako imate više vremena, možete šetati solanama i istražiti ovaj kraj još više.

Budući da smo mi za taj dan imali još u planu posjetiti Popeye village, a vjetar je počeo pojačavati, morali smo odustati od daljnjeg istraživanja ovog otoka i vratiti se na Maltu. Radi toga razmišljam da se nekada ponovno vratim ovdje!

Popeye village

Kao što sam prethodno spomenula, Popeye village je bio iduća lokacija a koja nas je vratila u djetinjstvo! Iako prvi plan nije bio da idemo baš u selo i plaćamo ulaz, kad smo došli tamo jednostavno nismo mogli odoljeti! Ulaz smo platili 15eur/osobi, a za tu cijenu smo dobili voucher za kuhano vino, kokice i razglednicu. Uspjeli smo uloviti zadnju predstavu za taj dan a koja je bila u blagdanskom raspoloženju. Radi se zapravo o filmskom setu koji je napravljen za potrebe snimanja mjuzikla Popeye iz 1980.godine, a nakon završetka snimanja je pretvoreno u zabavni park. U ljetnim mjesecima se u zaljevu može i kupati. Ukoliko ne želite plaćati ulaz, možete uživati u besplatnom pogledu na set koji je također predivan, a nalazi se na litici preko puta.

Večer smo odlučili iskoristiti za posjet Adventu u Valletti. Do tamo smo odlučili ipak ići taksijem što se pokazalo kao super odluka. Gužva u gradu bila velika i sigurna sam da bi pronalazak parkinga bio gotovo nemoguć. Atmosfera je bila odlična, puno ljudi, a ponuda je slična kao i kod nas, od klizališta do kućica s hranom i suvenirima! Cijene su također dosta slične kao i kod nas (kako na adventu tako i općenito po dućanima i restoranima).

Malta četvrti dan – Mosta, St.Paul´s bay, Bugibba, Sliema

Zadnji dan nam je vrijeme bilo jako loše, jak vjetar i povremena kiša pa nismo uspjeli detaljnije obići neka mjesta koja smo planirali. Međutim ni to nas nije spriječilo da maksimalno iskoristimo dan. Uspjeli smo obići Mosta-u, St.Paul´s bay, Bugibba-u i Sliema-u i mogu samo reći da mi je jako žao što nismo uspjeli malo više vremena provesti na tim lokacijama.

Do poslije podne se vrijeme smirilo tako da smo ostatak dana proveli šetajući ulicama Vallette. Upijajali smo zadnje prizore koji će nam ostati dugo urezani u sjećanje!

Valletta

Zaključak ovog putovanja je da je Malta odličan odabir za kraći ili duži bijeg iz svakodnevice bez obzira na koje doba godine se odlučili!