U modernom društvu digitalni uređaji postali su neizostavan dio djetinjstva. No, roditelji se često susreću s problemom. Kada djeci oduzmu ekrane, dobiju odgovor – “Dosadno mi je!” No, je li ta dosada zapravo problem ili prilika? Znanstvena istraživanja sve više upućuju na to da pretjerano korištenje digitalnih uređaja može negativno utjecati na razvoj djece. Istovremeno – dosada igra ključnu ulogu u njihovoj kreativnosti i mentalnom zdravlju.
Ekrani i dječji mozak: Kako digitalni sadržaj mijenja način razmišljanja?
Djeca koja su izložena ekranima od najranije dobi navikavaju se na slike koje se brzo mijenjaju, svijetle boje i stalne zvučne efekte. Kad se ta stimulacija ukloni, mozak osjeća prazninu – dijete se osjeća izgubljeno i ne zna kako se zabaviti.
Istraživanje Sveučilišta u Kaliforniji pokazalo je da djeca koja provode više od dva sata dnevno pred ekranom imaju smanjenu aktivnost u prefrontalnom korteksu – dijelu mozga zaduženom za donošenje odluka, kontrolu impulsa i planiranje.
Druga studija objavljena u časopisu JAMA Pediatrics 2020. godine otkrila je da su djeca koja provode više od tri sata dnevno s digitalnim uređajima imala povišene razine dopamina – neurotransmitera povezanog sa zadovoljstvom i nagradama. To može dovesti do ovisnosti o ekranu, slično ovisnosti o šećeru ili čak psihoaktivnim tvarima.
Dosada – pokretač kreativnosti i razvoja
Iako suvremeni stil života često dosadu prikazuje kao nešto negativno, istraživanja pokazuju suprotno. Dosada je zapravo neophodna za razvoj kreativnosti, mašte i sposobnosti rješavanja problema.
Jedan od najpoznatijih eksperimenata na ovu temu proveden je u Velikoj Britaniji. Djeca su dva tjedna bila potpuno lišena digitalnih uređaja. Prvih nekoliko dana žalili su se na dosadu i frustraciju, ali kako je eksperiment napredovao, počeli su se igrati na nove načine, izmišljajući igre, crtajući i provodeći više vremena vani.
Studija objavljena u časopisu Frontiers in Psychology potvrdila je da djeca koja provode više vremena u slobodnoj, nestrukturiranoj igri imaju bolje razvijene vještine rješavanja problema i višu razinu kreativnosti.
Kako pomoći djetetu da se riješi ovisnosti o ekranu?
Ako dijete često kaže da mu je dosadno bez ekrana, to može biti znak da mu nedostaju vještine za samostalno osmišljavanje aktivnosti. Stručnjaci preporučuju sljedeće korake:
Postupno smanjite vrijeme pred ekranom – Naglo smanjenje vremena pred ekranom može izazvati otpor i frustraciju. Bolje je postupno uvoditi nova pravila i alternative.
Poticanje igre i kreativnosti – umjesto pasivnog gledanja sadržaja, dijete treba poticati da crta, gradi, istražuje i eksperimentira.
Više vremena u prirodi – Istraživanja pokazuju da boravak na otvorenom smanjuje stres i poboljšava koncentraciju. Šetnja, vožnja bicikla i igranje u prirodi odlična su zamjena za ekrane.
Uključivanje u kućanske aktivnosti – Kuhanje, vrtlarstvo ili mali kućni poslovi pomažu djetetu da se osjeća korisnim i angažiranim.
Rasprava i objašnjenje posljedica – Umjesto zabrana i kazni, djeci treba objasniti zašto je previše vremena pred ekranom štetno i kako mogu bolje iskoristiti svoje vrijeme.
Dosada nije neprijatelj nego je ona ključni element djetetova razvoja. Kada nema ekrana koji pružaju stalnu stimulaciju, dijete razvija vlastite načine igre, koristi svoju maštu i uči samo pronaći zabavu. Dugoročno, to dovodi do veće kreativnosti, emocionalne stabilnosti i jačih kognitivnih sposobnosti.
Roditelji, umjesto da se boje rečenice “Dosadno mi je!”, mogu je doživjeti kao priliku da potaknu dijete na dublje razmišljanje, inovativnost i igru, što itekako doprinosi njegovom razvoju.
–
Foto: Freepik