U sklopu kampanje „Ravnopravnost je bolja za sve“, kojom IKEA obilježava Međunarodni dan žena, agencija Ipsos provela je istraživanje* o utjecaju pandemije i rada od kuće na podjelu kućanskih obveza. Rezultati istraživanja su pokazali da je 2/3 građana tijekom pandemije iskusilo rad od kuće, ali se za 70 % parova situacija oko podjele kućanskih obveza nije promijenila.
Tako teže kućanske poslove, kao što su pranje podova i kupaonice ili glačanje i dalje isključivo ili češće rade žene. Primjerice, 88 % žena i svega 5 % muškaraca tvrdi da glača isključivo ili češće u odnosu na partnera/icu. Neravnopravnost raste s dobi žena, pa tako mlađe žene kuhaju i glačaju manje u odnosu na starije.
Više od polovica muškaraca i tek 3 % žena tvrdi da njihov/a partner/ica radi više kod kuće jer je u tome vještija/i, a jedini kućanski posao u kojem ravnopravno sudjeluju žene i muškarci je kupovina namirnica.
S druge strane, istraživanje je pokazalo da muškarci isključivo ili češće od svojih partnerica mijenjaju žarulje, obavljaju sitne popravke kod kuće, kontaktiraju servisera ili, pak, iznose smeće. Tako, primjerice, 9 od 10 muškaraca i svega 1 od 10 žena tvrdi da mijenja žarulje češće ili isključivo u odnosu na partnera/partnericu. Pritom mlađi muškarci češće kuhaju i čiste od starijih.
„Tvrtki IKEA ravnopravnost je temeljno ljudsko pravo, a u Hrvatskoj četiri godine zaredom želimo doprinijeti većoj rodnoj ravnopravnosti na radnom mjestu, kod kuće i u društvu. Ove se godine bavimo podjelom kućanskih obveza uslijed pandemije i više vremena koje provodimo kod kuće. Naime, pokazuje se kako upravo zbog neravnopravnosti kod kuće – odnosno zbog više obveza koje žene kod kuće obavljaju – one nemaju jednaku priliku za napredak u karijeri. Istraživanjem koje smo proveli u Hrvatskoj želimo skrenuti pažnju na ovaj društveni problem, ali i potaknuti raspravu o ravnopravnosti kod kuće“, istaknuo je Nikolaos Migkianis, direktor tržišta IKEA Hrvatska.
Kako bi potaknula raspravu o ravnopravnosti, IKEA je u suradnji s Jennie Miller, stručnjakinjom za međuljudske odnose, osmislila društvenu igricu „Fifty Fifty“ koja je dostupna na Instagramu tvrtke IKEA Hrvatska. Igrica se igra u paru, nema pobjednika i poraženih, a cilj je skrenuti pozornost na – nerijetko zanemarenu – neravnopravnost kod kuće u podjeli kućanskih poslova.
IKEA stvara i ravnopravno radno okruženje uvođenjem programa za zaposlene, poput mjesec dana plaćenog dopusta za tate koji mogu provesti sa svojom bebom čim se njihove partnerice vrate na posao ili Mjeseca prilagodbe za roditelje koji mamama i tatama, nakon što se s dopusta vrate na posao, omogućava mjesec dana rada na pola radnog vremena, a plaćeni su kao da rade puno radno vrijeme.
*Agencija Ipsos, veljača 2021., Online panel, N=600, 18 – 64