Trebamo (li) lekcije iz prošlosti

lekcije iz prošlosti

U galeriji Hrvatskog školskog muzeja“ Školica za 5“ otvorena je izložba “Lekcije iz prošlosti – (re)forme školstva u Hrvatskoj od prosvjetiteljstva do digitalnog doba” autorice dr. sc .Štefke Batinić, knjižničarske savjetnice i kustosice Muzeja.

Ravnateljica Hrvatskog školskog muzeja gospođa Anita Zlomislić pozdravila je sve prisutne, među ostalima i izaslanicu gradonačelnika Grada Zagreba, gospodina Tomislava Tomaševića, gospođu Maju Novoselec, pomoćnicu pročelnice Gradskog ureda za kulturu i civilno društvo te suradnika na izložbi gospodina dr. sc. Borisa Jokića, ravnatelja Instituta za društvena istraživanja u Zagrebu. Zahvalila je Gradu Zagrebu, Gradskom uredu za kulturu i civilno društvo te Ministarstvu kulture i medija koji su podržali ovaj projekt. Zahvalila je na suradnji dizajnerici izložbe gospođi Ani Zubić, autoru video instalacije gospodinu Ivanu Marušiću Klifu te dizajneru dijela izložbe gospodinu Nikoli Šimuniću. Ravnateljica Zlomislić istakla je kako je ova izložba aktualna i od društvene važnosti što je ujedno i zadatak koji u nadolazećem razdoblju pred sebe postavlja Hrvatski školski muzej u osmišljavanju specifičnih izložbenih i edukativnih muzejskih aktivnosti pod nazivom „Škola i društvo” s ciljem aktivnog i kritičkog sudjelovanja u promišljanju i diskusijama vezanim uz recentnu obrazovnu problematiku.

Poticaj za stručnu raspravu

Nakon izvedbe „Balade o školskoj klupi“ Nikole Šopa u interpretaciji Lava Novosela prisutnima se obratila autorica izložbe dr. sc. Štefka Batinić te istakla kako je izložba „Lekcije iz prošlosti“ poticaj za daljnju stručnu raspravu o reformama obrazovanja koje nisu jednostavne no nisu niti nemoguće. Navela je kako izložba prikazuje naše najvažnije obrazovne reforme od školske reforme u Habsburškoj Monarhiji kojom je započeo proces uvođenja državnoga, javnoga i obveznoga osnovnog obrazovanja i organiziranog osposobljavanja učitelja, zatim prvoga hrvatskoga školskog zakona iz 1874. godine, koji je bio osnovom za sekularizaciju, modernizaciju i demokratizaciju hrvatskoga školstva. Osvrnula se i na reformske zahvate Izidora Kršnjavog te reformu školstva 1950-ih kao i zadnju provedenu reformu obrazovanja 70-ih godina prošlog stoljeća uz završni prikaz tema koje su se odnosile na pokušaje reformi zadnjih 30 godina.

Na kraju je zahvalila svim kolegama i suradnicima te se zapitala jesu li reforme obrazovanja gotovo nemoguća misija. Boris Jokić rekao je kao se čini da je reforma školstva omražena fraza u našem društvu no istakao je kako između obrazovanja i Hrvatske postoji duboka veza te da je obrazovanje jedna od najvažnijih obiteljskih tema u nas, a kao nacija povezani smo s obrazovanjem, škola jest važna i možemo biti ponosni na sve ljude koji rade u sustavu obrazovanja. Naglasio je da se škola treba reformirati kako bi mladi ljudi najbolje ostvarili sve svoje potencijale, a ova izložba uči kako budućnost može biti bolja. Čestitao je autorici izložbe Šteki Batinić te otvorio izložbu. Izložba je otvorena u galeriji „Školica za 5“ u Hebrangovoj 5 u Zagrebu do 1. ožujka 2025..

Pregled reformi i pokušaj mijenjaja hrvatskog školstva

Izložba „Lekcije iz prošlosti – (re)forme školstva u Hrvatskoj od prosvjetiteljstva do digitalnog doba“ daje pregled najvažnijih reformi i pokušaja mijenjanja hrvatskoga školstva tijekom povijesti – od početaka javnoga državnog školstva u okviru prosvjetiteljskih školskih reformi Marije Terezije do najnovijih pokušaja reforme obrazovanja. Naglasak je na reformama i promjenama koje su imale prijelomni utjecaj na školski sustav i na generacije njegovih neposrednih dionika – učenika i učitelja, ali i društvo u cjelini.

U 2024. godini dvije su važne obljetnice vezane uz povijest hrvatskoga školstva – 250 godina od školske reforme u Habsburškoj Monarhiji kojom je započeo proces uvođenja državnoga, javnoga i obveznoga osnovnog obrazovanja i organiziranog osposobljavanja učitelja te 150 godina od prvoga hrvatskoga školskog zakona, Mažuranićevog zakona, koji je bio osnovom za sekularizaciju, modernizaciju i demokratizaciju hrvatskoga školstva. Pola stoljeća dijeli nas i od zadnje provedene reforme obrazovanja, tzv. Šuvarove reforme. Izložbu su financijski poduprli Gradski ured za kulturu i civilno društvo i Ministarstvo kulture i medija.

Hrvatski školski muzej jedini je specijalizirani muzej za područje školstva u Hrvatskoj otvoren 1901. godine. Danas bogati fundus obuhvaća oko 90 000 jedinica građe raspoređenih u 12 muzejskih zbirki. Na žalost Muzej je morao zatvoriti vrata posjetiteljima uslijed posljedica potresā u 2020. godini. U novoj galeriji „Školica za 5“ u Hebrangovoj 5 u Zagrebu te u suradnji s drugim muzejima i kulturnim ustanovama, online i posebnim projektima nastavljamo svoj rad i komunikaciju s posjetiteljima. Galerija „Školica za 5“ otvorena je od ponedjeljka do petka od 10 do 18 sati i subotom od 10 do 14 sati. Ulaz je besplatan.