Bajs- nova usluga održivog javnog prijevoza

bajs

Gradonačelnik Grada Zagreba Tomislav Tomašević, zajedno sa zamjenicima Danijelom Dolenec i Lukom Korlaetom, označio je jučer početak rada novog sustava javnih bicikala grada Zagreba, pod nazivom Bajs.

Radi se o modernom i digitalno podržanom načinu mobilnosti koji građanima omogućuje korištenje bicikala u svakodnevnim putovanjima. U prvoj fazi, od jučer, na raspolaganju je 500 bicikala na 40 stanica, dok će do kraja listopada biti postavljeno ukupno 2.000 bicikala na 180 lokacija.
Tijekom prve godine korištenja, sustav će se pratiti i analizirati, a Grad Zagreb ima mogućnost proširenja sustava s dodatnih 1.000 bicikala ako bude potrebno.

U cijenu usluge uključeni su nabava do 3.000 bicikala, njihovo postavljanje na najmanje 180 stanica diljem grada, razvoj i održavanje aplikacije za korisnike sustava, operatere i nadzor te četverogodišnja usluga održavanja sustava, što podrazumijeva brigu o biciklima i dovoljnu popunjenost stanica u svakom trenutku.

Ukupna vrijednost ugovora koja obuhvaća sve ove usluge iznosi 9.3 milijuna eura plus PDV, a naknada koju grad plaća bit će umanjena za 70% prihoda od naknada za najam. Odabrani Ponuditelj je domaća tvrtka Sustav javnih bicikala d.o.o. iz Zagreba koja je licencirani partner globalnog Nextbike sustava javnih bicikala. Danas je ta usluga dostupna u više od 45 gradova u Hrvatskoj. Sam Nextbike je prisutan u više od 350 gradova u svijetu.

Cijena

Cijena vožnje iznosi 0,50 eura za pola sata, a dostupne su i pretplate od 5 eura mjesečno ili 30 eura godišnje koje omogućuju neograničen broj polusatnih vožnji. Sustav je na raspolaganju 24 sata dnevno, sedam dana u tjednu, uz redovito servisiranje i osiguranu raspoloživost bicikala. Dakle, radi se o izuzetno povoljnom i dostupnom obliku prijevoza.

Lokacije su pažljivo odabrane po dva ključa – po tome kamo ljudi odlaze, te po tome odakle kreću pa će se tako bicikli nalaziti ne samo blizu stanica javnog prijevoza, sportskih objekata i fakulteta nego i u kvartovima te područjima veće gustoće naseljenosti. Građanima će biti omogućeno da do najbliže stanice javnog prijevoza dođu biciklom, zatim nastave putovanje autobusom, tramvajem ili vlakom, a po
dolasku na željenu destinaciju ponovno koriste bicikl kako bi došli do krajnjeg odredišta.

Stanice

Stanice će u prostoru biti označene na stalcima za bicikle tzv. klamericama ili podnom, horizontalnom oznakom, tzv. „virtualne“ stanice. Prva „virtualna“ stanica nalazi se na Botićevom trgu, kod Autobusnog kolodvora. „Virtualne“ stanice daju fleksibilnost i omogućuju lakše pomicanje ovisno o korištenju i potrebi – primjerice za održavanje velikih koncerata, Adventa itd.

Ovim projektom javnih bicikala Grad Zagreb priključit će se vodećim europskim gradovima poput Berlina, Beča, Budimpešte koji uspješno realiziraju slične projekte. Na ovaj se način promiče fleksibilnost, dostupnost i održivost gradskog prijevoza. Sustav je osmišljen tako da nadopunjuje javni prijevoz, smanjuje prometne gužve i doprinosi održivoj mobilnosti u gradu.

Građanima su od danas dostupni web stranica bajs.zagreb.hr i mobilna aplikacija putem kojih se mogu registrirati, pronaći najbližu stanicu i upravljati vožnjama.
Sustav „Bajs“ se nadovezuje na već provedene i planirane projekte u području biciklističke infrastrukture. Tako se grade zasebne biciklističke trake prilikom izgradnje cestovne infrastrukture, a nastavlja se i s projektima izgradnje zasebnih biciklističkih staza uz rijeku Savu i gradske potoke kao i biciklističke magistrale uz željezničku prugu.

Ovih dana kreće rekonstrukcija pločnika na Ulici Hrvatske bratske zajednice, a posebno je značajan i početak radova na rekonstrukciji pločnika u Vukovarskoj ulici. Značajan dio brzine korištenja bicikala ovisi i o semaforima pa se tako projektima modernizacije semafora ugrađuju zasebne lanterne pa i faze za bicikle kao i tisuće klamerica koje se postavljaju diljem grada.