Korištenje ekrana uvelike premašuje preporučenih 120 minuta. Zato pronađite s djetetom aktivnost koja mu se sviđa i u kojoj će redovito uživati.
Djeca i mladi u Hrvatskoj u opasnosti su, ako ne promijenimo životne navike, da dugotrajnim sjedenjem u odrasloj dobi povećaju rizik od dobivanja dijebetesa tipa 2, srčano-žilnih bolesti te smrtnosti općenito. Postoje čvrsti dokazi da vrijeme provedeno pred ekranima negativno utječe i na predškolsku i školsku djecu odnosno na njihovo spavanje, tjelesnu masu, motorički i kognitivni razvoj, socijalnu i psihološku dobrobit i uzrokuje probleme u ponašanju, loše prehrambene navike, anksioznost, hiperaktivnost, smanjenje koncentracije i samopoštovanja.
Izv. prof. dr. sc. Sanja Šalaj s Kineziološkog Fakulteta Sveučilišta u Zagrebu apelira na roditelje da s početkom nove školske godine, obrate veću pažnju na aktivnost djece u danu. Istraživanja na djeci i adolescentima pokazuju da djeca tijekom dana sjede od 5.5 do čak 10 sati dnevno i da je oko 70% vremena kojeg provode u školi sjedilačkog karaktera.
“Rano djetinjstvo je razdoblje brzog razvoja i najbolje vrijeme u kojem se unutar obitelji mogu graditi zdrave navike. Da bi djeca zdravo rasla, trebaju manje sjediti, više se igrati i dobro spavati. To će poboljšati njihovo tjelesno i mentalno zdravlje i pomoći u prevenciji dječje pretilosti i povezanih bolesti kasnije u životu!” – ističe izv. prof. dr. sc. Sanja Šalaj.
Upotreba ekrana
Veliki problem je i dostupnost i upotreba ekrana koja je u eksponencijalnom rastu, a djeca koriste ekrane više nego ikad ranije. Definiranje granica sjedilačkog ponašanja i korištenja ekrana je što je „normalno“ i što je „nenormalno“, korištenje ekrana jako je zahtjevno jer postoje i pozitivne strane takvih aktivnosti. Primjerice, dječaci predškolske dobi u Hrvatskoj koriste ekrane 15 minuta dnevno više nego djevojčice, iako i jedni i drugi premašuju preporučene vrijednosti od 120 minuta.
Najjednostavniji način jest vrijeme sjedenja zamijeniti tjelesnom aktivnošću i ponuditi djetetu kretanje u kojem će uživati. “Pronađite s djetetom aktivnost koja mu se sviđa i u kojoj će redovito uživati. Prema našim zadnjim istraživanjima, čini se da su u Hrvatskoj dovoljno tjelesno aktivna (najmanje 60 minuta dnevno) samo ona djeca koja su uključena u organizirane redovite oblike vježbanja!” – zaključila je izv. prof. dr. sc. Sanja Šalaj.
Trenerski tim Aktivne Hrvatske, trener Patrik Kramarić te mlada vježbačica Anja Dabinović predstavljaju vježbe koje će djeci i mladima pomoći da se rastegnu i razgibaju tijekom dana. Preporuka je da se ove vježbe izvode i nekoliko puta dnevno.
Vježba 1: Vježbe istezanja vrata uho-rame
Faza 1: Uspravni stojeći položaj. Glavu uhvatite suprotnom rukom za suprotno uho tako da ruka ide preko glave s gornje strane.
Faza 2: laganim povlačenjem glave na rame ruke koja drži glavu pokušajte uhom dodirnuti svoje rame te se ponovno vratite u početni položaj. Vježbu ponovite 10 puta naizmjenično svaku stranu.
Vježba 2: Vježbe istezanja vrata leđa prsa
Faza 1: Prste šake isprepletemo i stavimo dlanove na potiljak. Laktove držimo široko otvorene u ravnini ramena.
Faza 2: Laganim guranjem brade na prsa dođite do granice boli te vratite glavu u početni položaj.
Faza 3: Iz početne pozicije ruke prebacite na bradu i polako gurajte bradu unatrag tako da potiljkom želite doktaknuti svoje lopatice. Vježbu ponovite 10 puta u oba smjera.
Vježba 3: Kruženje ramenima
Faza 1: Stojeći uspravni položaj
Faza 2: Laganim pokretima krenite kružiti ramenima prema unatrag tako da naglasite vanjsku rotaciju. Svaki pokret neka bude dublji i probajte što više spajati lopatice. Vježbu ponovite 16 puta.
Vježba 4: Vanjska rotacija ramena
Faza 1: Stojeći uspravni položaj. Palčeve usmjerimo prema van.
Faza 1: Iz početne pozicije palčeve okrećemo prema natrag tako da zatežemo lopatice, a prsa probamo što više izbaciti prema naprijed. Taj položaj zadržimo 3 sekudne. Vježbu ponavljamo 10 puta.
Vježba 5: Deva – mačka
Faza 1: Klečeći položaj u uporu na rukama
Faza 2: Iz početnog položaja uvijete leđa tako da se isprsite i probate prsima doći do poda. Lopatice probajte spojiti a kukove gurati što više gore. Ruke su cijelo vrijeme ispružene u laktovima. Najdublji položaj zadržite sekundu i vratite se u početni položaj.
Faza 3: Iz upora na rukama guramo dlanovima u pod i pokušamo napraviti grbicu na leđima tako da lopatice probamo što više raširiti. Isto tako najdublji položaj zadržimo sekundu i vratimo se u početni položaj. Vježbu ponovite 16 puta naizmjenično.
Vježba 6: Horizontalna abdukcija / otvaranje ruke
Faza 1: Klečeći na oba koljena, tijelo je u uspravnom položaju. Ruke su u predručenju spojene dlanovima i ispružene u laktovima. Pogled je usmjeren prema rukama.
Faza 2: Laganim pokretom krećemo otvaranje u stranu jednom rukom, a glavom slijedimo ruku. Cilj je ruku dovesti u položaj iza tijela tako da bude u ravnini s rukom koja je u prvotnom položaju. Vježbu ponavljamo 16 puta naizmjenično obje ruke.
Pročitajte i Vježbe za djecu uz školske stolice.