Meso bez životinja, mlijeko bez krava, pijanstvo bez alkohola i večera putem Zooma. Budućnost? Nikako! Nalazimo se usred ogromne prehrambene tranzicije koja propituje našu upotrebu namirnica, tehnologije proizvodnje i kulinarske navike. Veliki broj nas traži održivije, iskrenije i zdravije alternative za bolji svijet.
Supermarket je fascinantno mjesto na kojem se susreću svi društveni slojevi. Mjesto gdje se predstavljaju novi proizvodi i gdje se može eksperimentirati s novim materijalima za ambalažu, utjecajem na kupovne navike i metodama suzbijanja bacanja hrane. Supermarket je utjecajno mjesto koje će u nadolazećim godinama doživjeti drastične promjene. Hoće li „supermarket“ koji danas poznajemo postojati za 30 godina?
Od 6. do 11. rujna, Galerija Putolovac u Ilici 112 ugostit će Supermarket budućnosti, nizozemsku izložbu dizajna hrane. Zagreb Design Week i Nizozemsko veleposlanstvo predstavlja izložbu kustosica Chloé Rutzerveld i Annelies Hermsen iz World Design Embassies, premijerno prikazanu na zadnjem Dutch Design Weeku.
Chloé Rutzerveld, kustosica Veleposlanstva, uvjerena je da će se proizvodni proces hrane i njena potrošnja mijenjati. U sljedećih nekoliko godina morat ćemo točno odrediti kako će te promjene izgledati. U tom će procesu ključnu ulogu odigrati dizajneri hrane i inovatori. „Već postoje pametna rješenja koja hranu čine održivijom, ali mnogi ljudi se i dalje drže starih navika. Velika je razlika između toga što ljudi govore i što rade. Tijekom izložbi, ljudi su često puni entuzijazma oko projekata na temu hrane. Ipak, na kraju ti projekti ne zažive. Zašto je tomu tako? Nama je to fascinantno.“, izjavila je Chloé Rutzerveld.
Na izložbi će te moći vidjeti radove dizajnera hrane iz cijeloga svijeta.
Studio Marije Vogelzang jedan je od najboljih na svijetu za dizajn hrane. Lažno meso njihov je prijedlog za vegansko meso. Zaboravite generičke vegetarijanske kobasice i burgere, mediokritetske kopije mesa bazirane na biljkama. Vrijeme je za životinje iz mašte čiji je okus određen životnjim okruženjem. Upoznajte Biljka koji živi na poljima začinskog bilja juga Francuske. životinja kockastog oblika kamuflira se pred predatorima puštajući začinsko bilje da raste na njegovoj koži. Kao rezultat, njegovo ukusno meso unaprijed je začinjeno.
Tigrov penis projekt je Kuang-Yia Kua, tajvanskog spekulativnog dizajnera i stomatologa. Tradicionalna dalekoistočna medicina koristi prirodu kao izvor sastojaka za lijekove. Ta praksa uključuje i ubijanje egzotičnih životinja, poput tigrova o kojima postoji mit kako je tigrov penis afrodizijak. Kuang-Yi Ku nudi alternativno rješenje koje spašava tigrove i zadovoljava
Grkinja Louisa Zahareas dizajnira posuđe prilagođeno objedima putem video poziva. Ako se družimo na daljinu, putem interneta, vodimo sastanke i ljubav, zašto ne bismo i večerali zajedno na taj način? Mutacije na ekranu kolekcija je posuđa i pribora za jelo dizajnirana pomoću matematičkih izračuna s ciljem da uživo izgledaju nepravilno, dok kroz objektiv kamere izgledaju očekivano.
Dizajneri ubrzano postaju predani u pronalaženju inovativnih rješenja za probleme društvene prehrane. Smišljaju nove proizvode i nove načine implementacije novih proizvoda u društvo, i to često u suradnji sa znanstvenicima, poljoprivrednicima i proizvođačima. Brojni su obećavajući projekti dizajna hrane, no na žalost njihov utjecaj na društvo često je vrlo ograničen.
Ove je godine Veleposlanstvo hrane istražilo ulogu dizajna u postojećem prehrambenom sustavu. Od primijenjenog dizajna do spekulativnih vizija budućnosti. Zašto neki proizvodi završe na policama, a drugi ne? I zašto se dobre ideje ne razrađuju dalje ili ne primjene? Kako možemo donijeti promjenu i ojačati poziciju dizajnera u prehrambenom lancu?
Supermarket budućnosti putem sedam tema predstavlja rezultate ovog istraživanja i široku paletu projekata dizajna hrane nastalih za bolji svijet. Napokon, vi, kao potrošač, imate ogroman utjecaj na to što se prodaje jednostavnim odabirom namirnica koje kupujete: Meso ili burger od graha? Kravlje ili sojino mlijeko? Domaće, lokalne, plodove ili egzotične iz uvoza?
Dogodine ćemo istražiti dalju budućnost, 2050-u. Što ćemo tada nalaziti u supermarketima? Koje ćemo tehnološke igračke ili futurističke proizvode tada vidjeti, kušati ili iskusiti?
Dobrodošli u Supermarket budućnosti!
Chloé Rutzerveld održat će i predavanje u rujnu na Akademiji likovnih umjetnosti, tijekom Zagreb Design Weeka.