Ljudi diljem svijeta traže načine kako da poboljšaju san i osjećaju se odmornije, a pritom mnogi priznaju da svaku noć propuste sat i 20 minuta sna.
Novi izvještaj tvrtke IKEA, kojim obilježava Svjetski dan spavanja, otkriva značajan nedostatak sna na globalnoj razini. Izvještaj o spavanju IKEA Sleep Uncovered, jedno od najvećih svjetskih istraživanja o snu, u kojem je sudjelovalo više od 55.000 ispitanika diljem 57 tržišta, razotkriva znakovite uvide o našem odnosu prema odmoru.
Iako 70 % ljudi smatra da je san jedna od najvećih životnih radosti, istraživanje pokazuje da većina ljudi ne uspijeva ostvariti željeni osmosatni san. Više od četvrtine ljudi diljem svijeta ocjenjuju svoju kvalitetu sna lošom, a petina (19 %) se budi više od dva puta noću te se kao rezultat toga bude umorni gotovo svaki dan. Značajan je podatak da 58 % ispitanika radije odabire ostanak kod kuće i spavanje od izlazaka i druženja, što potvrđuje rastuću važnost sna u našim svakodnevnim životima.
Kina ima najvišu ocjenu za kvalitetu sna, a Norveška najnižu. Hrvatska je, pak, u sredini, no istraživanje ipak otkriva da 40 % građana u prosjeku spava šest sati ili manje te jednaki postotak smatra da ne spavaju dovoljno. Gotovo trećina građana izjavljuje kako imaju lošu kvalitetu sna, trećini je potrebno od 16 do 30 minuta da zaspu, dok je za 22 % ispitanika potrebno više od 30 minuta.
Spavaju, ali uz pomoć tableta
Izvješće otkriva alarmantnu ovisnost o lijekovima za spavanje, pri čemu se 1 od 5 (19 %) ljudi globalno oslanja na lijekove koji im pomažu pri spavanju, a 5 % uzima takve lijekove svakodnevno. Gotovo 1 od 10 (8 %) ispitanika pati od nesanice. Slična je situacija u Hrvatskoj, 18 % njih redovno koristi tablete za spavanje, a mnogi se okreću i drugim rješenjima. Stvaranje ugodnog okruženja za san pokazuje se tako najznačajnijim budući da 70 % građana smatra da uredna spavaća soba značajno poboljšava kvalitetu sna. Kao dodatnu pomoć 22 % njih koristi zavjese za zamračivanje ili rolete, a 15 % njih dodatke prehrani ili umirujući napitak.
Više od trećine ljudi diljem svijeta (36 %) tvrdi da im je potrebno više novaca kako bi unaprijedili svoj san, čime ističu povezanost između financijskog blagostanja i odmora. Situacija u Hrvatskoj je slična, oni s nižim primanjima (14 %) češće prijavljuju učestale noćne more, kao i oni koji osjećaju financijsku nesigurnost.

Stres i vrijeme provedeno pred ekranima utječu na san
Stres, tjeskoba i pretjerano razmišljanje glavni je razlog (40 %) zašto ljudi propuštaju san. I dok je većini ljudi potrebno u prosjeku 24 minute da zaspu, 7 % navodi da im je potrebno više od sat vremena.
Ekrani su duboko ukorijenjeni u rutine odlaska na spavanje, unatoč strahovima od njihovog utjecaja na kvalitetu sna. Gotovo tri četvrtine ljudi na svijetu, a 55 % građana Hrvatske, koristi svoje mobitele u spavaćoj sobi. Ovi brojevi penju se na 86 % u skupini od 18 do 24 godine, onoj koja će najvjerojatnije najviše brinuti o količini svog sna. Prijenosna računala, tableti i televizori također su dio spavanja: 21 % koristi prijenosna računala u krevetu, a 44 % njih u Hrvatskoj gleda TV prije spavanja.
Savjeti za bolji san
Već i male promjene u našem okruženju za spavanje i navikama mogu imati značajan utjecaj na kvalitetu našeg sna. Izvještaj IKEA Sleep Uncovered otkriva kako to učiniti:
– Držite se dosljednog vremena spavanja i buđenja, čak i vikendom.
– Povećajte izlaganje prirodnom svjetlu tijekom dana.
– Stvorite organiziranu spavaću sobu bez nereda s udobnom posteljinom i prigušenim osvjetljenjem.
– Opustite um prije spavanja meditacijom ili vježbama disanja.
– Izbjegavajte teške obroke, kofein ili alkohol prije spavanja.
– Imajte redovitu tjelesnu aktivnost tijekom dana kako biste poboljšali san.
Ovo istraživanje, provedeno 2024., nudi značajne uvide u obrasce spavanja diljem svijeta i praktična rješenja za bolji odmor. Rezultati osnažuju predanost tvrtke IKEA pomaganju ljudima u stvaranju optimalnog okruženja za spavanje koje doprinosi njihovoj sveukupnoj dobrobiti i boljem životu za što više ljudi.
Cjeloviti IKEA izvještaj dostupan je na poveznici.