Zašto je djecu važno upoznati s različitim okruženjima odrastanja

vršnjačko nasilje

Vršnjačko se nasilje može smanjiti upoznavanjem djece i mladih s njihovim vršnjacima koji odrastaju u drugačijim obiteljima i okruženjima. Učenici viših razreda Osnovne škole Ljudevita Gaja iz Nove Gradiške sudjelovali su u projektu Šarene škole – koje djeca vole! Nakon tog sudjelovanja rekli su da sad mnogo bolje razumiju vršnjake iz sustava socijalne skrbi, posvojiteljskih, udomiteljskih, jednoroditeljskih, srodničkih i reorganiziranih obitelji te obitelji čiji su članovi pripadnici drugih rasa i nacionalnih manjina te osobe s posebnim potrebama. Riječ je o projektu koji je Adopta, udruga za potporu posvajanju, provela u proteklih deset mjeseci uz financijsku potporu Ministarstva znanosti, obrazovanja i mladih.

Nužno je pridonijeti što boljoj informiranosti i educiranosti djece i nastavnika u osnovnim školama kako bi djeca koja dolaze iz različitih okruženja odrastanja naišla na prihvaćanje, uvažavanje i podršku cijele školske zajednice. Naročito nam je važno djelovanje izvan Zagreba. U područjima s nižim indeksom razvijenosti veći su rizici za djecu i mlade. Te sredine zbog smanjenih prilika i slabije dostupnih usluga mogu generirati različite probleme. Zbog toga je u njima nužno raditi na prevenciji socijalne isključenosti i nasilnih oblika ponašanja među djecom te edukaciji o prihvaćanju različitosti među mladima“, istaknula je socijalna pedagoginja Dubravka Marušić, izvršna direktorica Adopte.

Tematske radionice

Više od stotinu učenika šestih i sedmih razreda novogradiške Osnovne škole Ljudevita Gaja sudjelovalo je u šest tematskih radionica. Na radionicama su im predstavljena iskustva mladih iz različitih obiteljskih struktura te sustava socijalne skrbi. Pod vodstvom stručnjaka i volontera učenici su se bavili temama jednakopravnosti, socijalne uključenosti i različitosti. Učili su o razvoju empatije i nenasilnoj komunikaciji.

Za učitelje i djelatnike stručne službe održane su dvije edukativne radionice o specifičnostima formiranja identiteta djece koja dolaze iz netradicionalnih obiteljskih struktura i drugačijih obiteljskih okruženja. Polaznici radionica pritom su dobili smjernice kako poticati toleranciju među učenicima te kako sustavno štititi dobrobit djece.

Održan je i okrugli stol s temom Odgojne i obrazovne teškoće djece s iskustvom odrastanja u alternativnoj skrbi. Učenici i nastavnici otkrili su da su neke važne informacije, naročito o posvojenju i posvojenoj djeci, prvi put čuli. Rekli su kako sada o tome imaju potpuno drugačije mišljenje prema kojem će prilagoditi svoj odnos prema ranjivim skupinama djece. Upravo to je putokaz kako se može smanjiti vršnjačko nasilje. Stoga je djecu potrebno od malih nogu kod kuće učiti različitostima i da sva djeca nemaju iste okolnosti te da samim tim nisu manje vrijedna.

Interakcija naših učenika i Adopte bila je odlična. Tema posvojenja i problema posvojene djece bila im je više nego zanimljiva. Imali su mnoštvo pitanja. Isto se ponovilo i na učiteljskom vijeću. Kolege učitelji imali su mnoštvo pitanja, a osvijestili su i neke situacije koje se događaju i u našoj školi“, kazala je ravnateljica Osnovne škole Ljudevita Gaja Blagica Pečnjak.

U sklopu projekta Šarene škole – koje djeca vole! izdana je brošura Ja u tvojim cipelama koja se bavi dvjema temama – posvojenjem i udomiteljstvom te vršnjačkim nasiljem. Brošura doprinosi izgradnji suosjećajnijeg društva koje razumije i podupire djecu iz različitih obitelji i okruženja odrastanja.