Sve je više djece kojoj je teško usredotočiti se na školske zadatke i posvetiti im potrebnu pozornost. Činjenica je to koja zabrinjava učitelje te druge stručnjake koji se bave razvojem i zdravljem djece. Poteškoće s koncentracijom djeci ugrožavaju školski uspjeh, a mogu se negativno odraziti i na nastavak njihova školovanja te karijere. Jedan od uzroka tih poteškoća je preopterećenost djece digitalnom tehnologijom.
„U eri dominacije ekrana djeca su bombardirana velikom količinom brzih, vizualno stimulativnih sadržaja, dakle, pretjerano su izložena velikom broju podražaja. Iz digitalnog okruženja primaju previše informacija dok im praktična iskustva iz stvarnog svijeta izostaju. Često rade nekoliko stvari istodobno iako je poznato da je multitasking štetan i za odrasle osobe. Neka djeca postaju ovisna o ekranima, a neka zbog pretjeranog izlaganja plavom svjetlu ekrana imaju problema i sa snom. Sve to predstavlja izazov djeci, njihovim roditeljima te neuroznanstvenicima. Traže se rješenja kako pomoći djeci koja zbog preopterećenosti digitalnom tehnologijom gube korak sa zdravim kognitivnim razvojem“, kazala je stručnjakinja za neuroedukaciju dr. sc. Branka Novosel, osnivačica Otvorenog učilišta Littera.
Odgovoran odnos prema digitalnoj tehnologiji
Ističe kako je i u ovom slučaju bolje spriječiti nego liječiti, pa roditeljima vrtićaraca preporučuje da s djecom razvijaju odgovoran odnos prema digitalnoj tehnologiji. To podrazumijeva uključenost roditelja u izbor digitalnih sadržaja i nadzor nad vremenom koje dijete provodi uz ekrane.
„Sjećamo se koliko nas je prije desetak godina šokiralo istraživanje o sindromu zlatne ribice. Ta ribica ima pozornost od devet, a ona ljudi je s 12 sekundi 2000. godine u idućih 13 godina pala na osam. Sve ukazuje na to da je sada stanje još gore. Dinamično digitalno okuženje posebno se negativno odražava na pozornost djece“, rekla je dr. sc. Branka Novosel.
Ako djeca, vrtićarci ili školarci, imaju poteškoća s koncentracijom, potrebno je pronaći alate koji im mogu ojačati fokusiranje te zadržavanje pozornosti.
Dr. sc. Branka Novosel zato je u Hrvatsku prije desetak godina donijela Alohu, program mentalne aritmetike koju je nadogradila vježbama mindfulnessa. ALOHA kod djece razvija matematičke vještine, logiku i apstraktno mišljenje te im poboljšava koncentraciju, kratkoročno i dugoročno pamćenje. Taj program mentalnog i intelektualnog razvoja djece, nastao prije 31 godinu u Maleziji, danas je najveći na svijetu. Provodi se u više od 30 zemalja. Danas ga mogu pohađati i djeca diljem Hrvatske. Tijekom veljače mogu se uključiti u besplatne radionice Alohe.
U srpnju će se međunarodno natjecanje u Alohi prvi put u povijesti održati u Europi. Stiže u Madrid. Bit će to prilika da u natjecanju sudjeluje veći broj djece iz ovog dijela svijeta. Uz prvake zemalja svoje će sposobnosti moći pokazati i druga djeca koja pohađaju Alohu. Prošle je godine Petar Andačić iz Zagreba na svjetskom natjecanju u Maleziji proglašen šampionom.