Od 12 međunarodnih destinacija samo je za četiri putovanje vlakom jeftinije od putovanja avionom
Povodom nadolazećih blagdana tijekom kojih 250 milijuna Europljana putuje vraćajući se kući ili pak odlazeći na godišnji odmor u inozemstvo, Greenpeace u središnjoj i istočnoj Europi (Greenpeace CEE) napravio je istraživanje u kojem je usporedio troškove željezničkog i zračnog prijevoza. Među analiziranim zemljama je i Hrvatska, odnosno cijene prijevoznih karata između Zagreba i 12 europskih destinacija u prosincu.
Rezultati analize pokazali su da je putovanje vlakom u Zagreb i iz njega prosječno 28 posto skuplje od putovanja avionom. Primjerice, aviokarte za Bruxelles ili Rim mogu se kupiti i za 50-ak eura, dok su karte za vlak gotovo dva puta skuplje za iste relacije. Samo na četiri analizirane destinacije povratna karta za vlak je jeftinija i to za Zürich, Beč, Varšavu i Budimpeštu.
“Jeftinije aviokarte na prvi se pogled čine isplativijima, međutim iza računice se krije pravi trošak letenja – onaj za naš planet. Održivi željeznički prijevoz mnogima je i dalje nedostupan, dok je zračni koji najviše zagađuje okoliš u nepravednoj i štetnoj prednosti. Nečuveno je to što avio prijevoz uživa velike porezne olakšice, dok se željezničke karte i zelena struja za vlakove oporezuju. Europska komisija i vlade država članica moraju hitno riješiti ovaj nepravedan sustav i održiv željeznički prijevoz učiniti dostupnim i pristupačnim svima” – istaknuo je Herwig Schuster, voditelj Greenpeaceove kampanje Mobility4All.
Direktne linije
Osim cijene, faktori koji su za putnike važni prilikom odabira prijevoznog sredstva jesu praktičnost i jednostavnost rezervacije. Od 12 analiziranih destinacija samo tri imaju direktnu željezničku liniju od i prema Zagrebu. To su Budimpešta, Beč i Zürich, dok je istodobno dostupno osam izravnih letova.
Štoviše, većina europskih željezničkih tvrtki, uključujući Deutsche Bahn niti ne nudi karte za Zagreb i iz njega dvanaest tjedana uoči Božića. To korisnicima onemogućava planiranje održivog načina putovanja. Uz to, Hrvatske željeznice su rijedak primjer državne željezničke tvrtke koja ne prodaje međunarodne karte online. A to rezervaciju čini još nepraktičnijom. Istovremeno, sve aviokarte za zimska putovanja dostupne su barem tri mjeseca unaprijed.
“Putovanja vlakom proizvode 80 posto manje ugljičnih emisija po osobi i po kilometru od letenja. Prijevoz je jedini sektor u EU u kojem rastu emisije CO₂ štetne za klimu. U Hrvatskoj su te emisije od 1990. godine porasle za ogromnih 48%, što ne čudi s obzirom na to da je, umjesto u održive načine prijevoza, država u tom razdoblju ulagala prvenstveno u cestovnu infrastrukturu. Želimo li smanjiti emisije, Vlada hitno mora dati prednost ulaganjima u željeznicu, učiniti putovanja vlakom jeftinijim uz porezne olakšice te sufinancirati zelene karte kakve postoje u nekim europskim zemljama” – istaknula je Petra Andrić, programska voditeljica Greenpeacea u Hrvatskoj. Za početak, bilo bi poželjno pojednostaviti i modernizirati sustav rezervacija željezničkih karata.
Cijelu analizu možete pronaći na ovom linku.